8 Martie

Am avut nevoie de cateva zile ca sa pot asterne aici cum a fost 8 Martie la Bergman, gradinita Anei. Inca am emotii, asta e sigur. Stiam ca nu va fi o serbare cu poezii, cantecele si felicitari standard. Insa a fost mult peste orice asteptare.

Ziua petrecuta acasa, pana cand am plecat spre gradinita, a fost un soi de cursa cu obstacole. Stefanel a preluat o buna parte din emotiile mele, asa ca a fost mai agitat decat de obicei. Parul imi statea oribil, desi il spalasem cu o seara inainte. Oricum, trebuia sa il spal iarasi: nu puteam merge la eveniment cu supa-crema de sfecla in el! Printre dat mancare copilului mic, schimbat, spalat, dat alte mancaruri aceluiasi copil, aranjat parul, facut manichiura, calcat haine, am reusit sa pun si ceva fard pe fata! Asa ca iata-ma in taxi, gata sa las copilul mic la serviciu la taica-su: la evenimentul de la gradinita participau doar copiii si mamele.

Ajung la gradinita si totul se schimba: sunt cea mai importanta persoana din lume! Eu si fiecare mama ce intra in sala amenajata special pentru noi: sute de flori, buchete de lavanda, cadouri, podea pe care cineva presarase, cu mare grija, sclipici auriu si argintiu. Totul era vesel, proaspat, frumos! In surdina se auzea muzica, in aer era parfum de zambile si lavanda. In inimile fiecareia dintre noi sunt sigura ca erau emotii atat de puternice, incat ar fi greu sa le descriu aici. Ne-am asezat pe jos, pe pernele comode imprastiate pe gazonul artificial. Putina conversatie si apoi Adina, directoarea gradinitei, ne ofera cateva detalii despre eveniment: vor veni imediat si copiii, care ne-au pregatit cateva surprize; doua saptamani au lucrat la ele, asa ca se vor bucura de aplauzele noastre.

20170308_171210_resized

Intrarea copiilor in sala, pe rand, a fost un moment tare special: fiecare copil purta de gat o inima ce se putea deschide asemenea unei ferestre; pe partea interioara fiecare avea scris un mesaj pentru mama sa. Mesajul Anei pentru mine a fost: “You play with me”. M-am emotionat tare, caci mi-am amintit de perioada ce tocmai se incheiase, plina de viroze si altele asemenea, cand am refuzat de multe ori invitatia ei la joaca si cand ea a fost atat de rabdatoare si de intelegatoare…

20170308_180204_resized

In sala era si un ecran; era o noutate, asa ca am stiut imediat ca va urma sa vizionam si un film.

Dupa ce copiii si-au ocupat locurile lor favorite, in bratele mamelor, a inceput ceea ce a facut acest 8 martie atat de special: pe acordurile melodiei “Resolution”, interpretate de Matt Corby, i-am vazut pe copii alergand fericiti prin padure. Iar apoi in gradinita, transmitandu-ne, prin raspunsurile date la intrebarile Adinei, ceea ce simt sau cred ei despre noi, mamele lor. Raspunsuri haioase (“daca mama ta ar fi un desert, ce ar fi?” “un pepene, caci e dulce, dulce si haioasa”), raspunsuri memorabile (“unde, in corpul tau, sta iubirea pentru mama?” “in degetul mic de la picior”) dar, mai presus de orice, cuvinte simple, ce au atins inima fiecareia dintre noi: “La multi ani, mami!”, “Te iubesc mama!” Le-am auzit si in trecut, probabil le voi mai auzi si de acum inainte; insa atunci cand am vazut-o pe Ana pe ecran, putin fastacita in rochita ei cu floricele pe umar, si in par cu agrafa cu floare turcoaz, si cand am auzit-o spunand: “Mama, te iubesc pana la un varf de munte! Mama, te iubesc!” timpul s-a oprit. Si de atunci tot incerc sa imi gasesc cuvintele si sa scriu aici ceea ce am simtit. Emotii puternice: fericire, recunostinta, mandrie, bucurie, incredere…  Si toate astea pentru ca un om special, ce are alaturi o echipa extraordinara, a vrut sa faca pentru noi, mamele, o zi pe care sa ne-o amintim nu ca: “miercuri, 8 martie 2017”, ci asa cum trebuie pastrata in inima o zi speciala: 8 martie!

Am plecat de la gradinita cu o stare atat de frumoasa de impacare, de multumire, incat mi-e greu sa o descriu. Stiu ca a fost o zi speciala pentru toata lumea; pentru toate cele care au organizat un astfel de eveniment a fost, cu siguranta, si o zi incarcata. Dar zambetele, cuvintele calde, florile, detaliile mici, dar care au facut ca totul sa fie perfect, au venit cu atata naturalete, incat toata lumea s-a bucurat de aceasta ocazie deosebita.

Momente unice; unele atat de intime si delicate incat am preferat sa nu le descriu direct, ci sa le las sa razbata printre randuri.

20170308_171222_resized

M-am bucurat sa vad ca se poate si altfel. M-am bucurat sa fim acolo. Si mai tare ma bucur sa stiu ca exista astfel de oameni, cum sunt cei de la gradinita Bergman.

One thought on “8 Martie

Leave a Reply

