“Ce vrem sa realizam?”

Am inceput sa citesc o carte noua: “Anii magici” de Selma H. Fraiberg. In prefata scrisa de T. Berry Brazelton am gasit cateva randuri care mi-au placut mult de tot: << Ne putem alatura copiilor nostri intrebandu-i: “Ce vrem sa realizam?”>>

Daca am putea vedea lumea prin ochii lor, cat de bine ar fi?! Daca am putea sa ne desprindem putin de ceea ce credem ca stim deja?!

Nu ar fi oare mult mai simplu sa ii invitam alaturi de noi, pe canapea, si sa ne impartasim ideile? Mereu ma bucur si ma emotionez cand Ana imi spune ca vrea sa “stam de vorba”. Niciodata nu stiu ce vrea sa ne povesteasca, insa intotdeauna discutia este interesanta. Incerc sa nu-mi imaginez cum si despre ce vom discuta peste 10-20 de ani; imi doresc doar sa discutam si atunci despre orice, sa avem momente de conectare si comunicare ca si acum.

Am ales sa o crestem pe Ana aproape de noi, desi nu a fost si nu este deloc usor. Insa doar asa am simtit ca pot evita lucruri care ar fi trebuit sa fie diferite in copilaria mea. Inca “lucrez” cu maica-mea la eliminarea unor tipare: “Nu alerga ca transpiri!”, “Esti cuminte?”, “E curent!”, etc. (daca transpira, se poate dezbraca; “cuminte” inseamna ca trebuie sa stea pe scaun si doar sa respire?!; nu, nu face febra de la curent, ci de la o viroza cauzata de un virus…).

Am ales sa o crestem pe Ana cu respect, cu dragoste, cu multe, multe vorbe… Si vorbim! Despre orice… O implicam in deciziile noastre, in relatarile noastre de la birou, in discutiile mai aprinse. Are increderea si atentia noastre atunci cand, la randul ei, simte nevoia sa imparta cu noi propriile experiente.

Si ce poate fi mai frumos in viitor decat imaginea ei, alaturi de noi, discutand despre ce dorim sa realizam impreuna?!

ARP_3400

Foto: Aurel Rapa

Leave a Reply

