Despre noi

Saptamana trecute am trait o schimbare. Inca una: Ana a fost atat de calma, si vesela, si linistita… Are 2 ani si de cateva luni de zile nu trece o zi fara cel putin o criza de plans. La 1 an si 8 luni a inceput sa mearga la gradinita. Crizele de plans erau la despartire. Dar mai apoi au inceput sa fie si seara, acasa. Asa ca am schimbat putin ritualul: am mers amandoi sa o luam de la gradinita, si eu si Cristi, deoarece banuiam ca lipsa mea cand ajungea acasa declansa criza de plans. Plus perioada de acomodare la gradinita; perioada care incet, incet a trecut. Timpul petrecut acolo, oamenii pe care ii are in jur, colegii de grupa, au iesit treptat de pe lista posibilelor motive ale indispozitiei Anei.

Insa crizele de plans nu au incetat. Ba chiar au inceput si dimineata, si seara. Motivele aparente – variate: indispozitie de la caldura, mai ales ca vrea pantaloni grosi si lungi, bluza cu maneca lunga, eventual si ceva pe gat cand afara sunt 40 de grade – am acceptat, desi mi-era mie cald cand o vedeam; nu vrea sa schimbe scutecul, indiferent ce are in el; nu vrea sa se imbrace, sa se dezbrace, sa faca dus, sa termine dusul, sa o sterg de apa; vrea lingurita mare, nu mica si apoi mica, nu mare; nu vrea cana verde cu capac, o vrea pe cea cu pai si cand o primeste o arunca; bea apa si tot ce ramane in cana varsa jos, in pat, pe ea, pe noi, oriunde; deseneaza cu carioca pe pereti (stam cu chirie!) si nu in spatiul special destinat acestei activitati, iar daca incercam sa discutam acest aspect, plangea. Uneori izbucnea in plans pur si simplu.

Am citit despre tantrumuri, am povestit despre ele, le inteleg, le accept, discut despre ele cu ea si cu Cristi. Dar uneori e dificil; e dificil cand dimineata abia trezita, pana iesim pe usa si plecam la gradinita, ea plangea; urma o zi la serviciu, cu rapoarte, bani, intalniri, etc.; apoi seara totul este oricum pe repede inainte cu cina, vase, baie, culcare, totul numai in plansetele Anei. Cand se lasa linistea suntem, si eu si sotul meu, ca doua personaje din desene animate: cu X in loc de ochi, cu mainile atarnand pe langa corp, epuizati. Ma urasc atunci cand abia astept sa adoarma Ana ca sa nu-mi mai tiuie urechile; atunci cand imi este teama sa o iau de la gradinita pentru ca stiu ca, odata ajunsi acasa, va incepe criza de plans; atunci cand stiu ca vom fi doar noi doua si, in loc sa ma bucur de asa momente frumoase, ma simt panicata pentru ca voi fi doar eu si plansul ei. Da, au fost momente cand am crezut ca voi exploda, ca arat ca un ibric tinut pe foc prea mult timp! Am inceput si eu sa plang de nervi… Am simtit ca sunt blocata intr-o situatie din care nu exista iesire. Am luat si momente de pauza, am si respirat, am numarat, mi-am varsat nervii pe altii… Cred ca le-am cam facut pe toate…. Avem ritmul asta din aprilie. Zilele linistite le pot numara pe degete; cred ca de la o singura mana. Insa la un moment dat a fost o rupere de ritm: Ana nu a mai plans deloc! Intr-o seara am ajuns acasa cu totii, am pregatit cina in liniste, am mancat impreuna, am ras. Si dusul a fost….de vis! Apoi a urmat ritualul de culcare: biberon cu lapte, citit, imbratisari. Si totusi ceva a fost diferit: ca niciodata pana acum Ana a vrut sa ma stranga in brate, si sa stea lipita de mine, si sa-si lipeasca obrajii de ai mei atat de mult timp, incat am simtit ca niciodata nu am fost mai fericita. Ma privea in ochi si zambea, in timp ce isi plimba ambele maini prin parul meu. Nu sunt primele ei momente de emotie si de afectiune, insa a fost altceva… Ceva ce mie mi-a dat putere sa scriu aici aceste randuri, ceva ce mi-a dat energie sa trec cu empatie si prin tantrumurile viitoare; ceva ce as vrea sa imi amintesc atunci cand vor fi si momente dificile, ceva ce stiu ca exista ori de cate ori simt ca nu mai gasesc solutii, si resurse, si rabdare, si liniste.

 

Leave a Reply

