Ana si bucatele

Incet-incet incep sa cred ca mancatul devine si pentru Ana o placere; pentru mine (si cred ca pot vorbi si in numele lui Cristi) este!

In ianuarie o alaptam exclusiv, in februarie am inceput diversificarea, in mai a renuntat singura la mancarea pasata, in octombrie a refuzat sanul din proprie initiativa, iar astazi a mancat pentru prima data sarmale (de vita – a fost alegerea ei, desi eu ii oferisem ciorba de curcan si ficatei de pui cu sos de rosii…).

Si pentru ca tot am adus vorba de mancare, si pentru ca mie imi place sa gatesc cu cat mai multe culori si arome, cred ca am reusit sa ii transmit si Anei putin din pasiunea asta a mea.

A inceput cu testarea gustului de patrunjel, leustean si marar; leusteanul a cam picat testul…. Apoi busuioc si cimbru – ambele apreciate de Ana. Si cu usturoiul se impaca bine, ceapa este oricum prezenta in aproape toate preparatele ce nu se incadreaza la categoria “desert”.

A continuat cu arome de vanilie, scortisoara, nucsoara, anason stelat; absolut toate sunt in top.

A trecut acum la arome si gusturi pe care eu le consider mai dificile: tarhon murat si cardamom. Nu si-ar scoate nasul din ele!

Are cateva feluri de mancare de care pana acum nu s-a plictisit: orez cu inimi de pui (plus ceapa, suc de rosii si de ardei) si mazare cu carne de pui (plus suc de rosii si de ardei si marar verde).

Ciorba / supa este fel de mancare zilnic, la pranz, la noi in casa. Ca e de pui, de gaina, de curcan, de perisoare, de vita, de legume, este cu siguranta in farfurie. Am fost nevoita sa gatesc o data sau de doua ori cu carne de pasare din comert. A strambat din nas cat a putut… Deci trebuie sa aiba gust!

Pestele la cuptor, cu sos de unt si ulei de masline, asezonat cu piper multicolor boabe este si el in top, alaturi de mamaliga cu unt, oua, branza. Pastele, ficateii de pasare – sunt feluri de mancare aproape saptamanale.

Iaurtul era preferat candva, acum a cazut putin in dizgratie. Multe feluri de mancare i le-am introdus in alimentatie combinate cu iaurt.

Compoturile sunt in voga acum, pentru ca nu prea avem fructe proaspete la indemana. Dovleacul si merele coapte cu scortisoara au fost preferate toata toamna.

Lactatele ii plac. I le-am introdus in alimentatie treptat, de prin aprilie. In proportie de 99% ii dau lactate de capra, iar daca nu avem in momentul respectiv apelam la cele de vaca. Dupa ce ea a decis ca este momentul sa intrerupa alaptarea, i-am dat direct lapte de capra pe care il primesc acasa, crud si integral, de la o ferma de capre. Cand nu am suficient, ii dau lapte de vaca, de la dozator.

Cu ouale are o relatie mai ciudata: ii plac doar combinate cu ceva. Nu conteaza, atata vreme cat le mananca. Ei ii dau mai mult oua de prepelita, iar daca nu am, atunci ii dau oua de la tara.

Dulciurile nu prea ii plac. I-am dat numai facute de mine, dar n-o incanta. Mai bine…

Apa am inceput sa ii dau de la 6 luni; pana acum am avut Borsec.

Cat priveste fructele proaspete, romanesti… Asta-vara era nevoie sa mergem la piata chiar si zilnic sa cumparam. Capsune, cirese, caise, prune, piersici, pepeni galbeni, pepeni rosii (astia din urma erau preferati… ne si miram cum poate sa manance atat), pere, fructe de padure…. Toate erau apreciate. Cat despre cele de pe alte meleaguri: banana este constant in top. Avocado a mancat luni de zile, in fiecare zi. Acum nu mai pune gura pe el. Portocala ar vrea sa manance…. da’ nu prea…. Ananas nu-i place, kiwi nu…. deci ne intoarcem la mere!

Una peste alta, mancarea trebuie sa fie gustoasa, nu gluma. Cu de toate: cu mirodenii, cu arome, cu ingrediente din belsug.

Astept sa vad ce va mai descoperi si ii va placea prin borcanele mele!

 

 

 

 

Leave a Reply

